woensdag, juni 10, 2015

Jan Joling en zijn Accordeon

Zo zag hij eruit de accordeon van mijn oom Jan Joling.
De Accordeon
De accordeon van oom Jan, zo rond 1950 1951 ineens was hij er de accordeon, Jan ging naar les en s'avonds in de voorkamer oefenen.
Er was toen nog geen TV, de Familie Joling was aangesloten op de PTT draadomroep een luidspreker in de bijkeuken gelijk rechts om de hoek als je binnenkomt aan de muur.
PTT luidspreker draadomroep
Daaronder zat de knop voor hard en zacht en een keuzeknop voor de zender.
PTT radio draadomroep
Wij hadden er een maar, ik kan me niet herinneren dat ik er een bij anderen in de straat gezien / gehoord heb.

Zonder TV en internet en wat al niet meer heb je ineens heel veel vrije tijd. ook Jan Joling en toen kwamen de lessen voorbij eenvoudige loopjes CDEFGABC heen en weer terug. Ik hoor nog de opmerkingen van Piet en Hans die waren toen noch thuis, hilarisch lachen.

En plots als een donderslag bij heldere hemel hoor ik liedjes vanuit de voorkamer op de accordeon voorbijkomen. Wat gebeurd hier, Jan kan spelen snel als water naar de voorkamer, wel DE accordeon maar geen Jan, oom Albert am Klavier, speelde voor mij de sterren van de hemel. 

Oom Albert hoor ik jullie zeggen wie is dat nu weer, kennen wij helemaal niet. 
Albert Poorte was getrouwd met Dien Oosterloo, ja nu is het echt tijd om de stamboom er even bij te pakken. Tante Dien was een oudere halfzus van mijn grootmoeder Geertje Popken. 
De vader van tante Dien stierf jong en de moeder trouwde opnieuw met ene Bate Popken. 

Oom Albert en Tante Dien kwamen om de zoveel tijd uit de Wierden Rijssen (Twente) naar Assen bij ons logeren. Andersom gebeurde dat ook dan ging oma naar haar halfzus en ik mocht 2 maal mee.  Eenmaal reden oma en ik met Ome Bart en Tante Hennie mee achter in de bak van de Tempo de driewieler - zij gingen op vakantie en zetten ons onderweg bij Tante Dien af - en eenmaal met Tante Sien en Oma Harm in de VW Kever. Na een paar dagen ging ik dan in de trein met oma weer op huis aan. 

Terug naar de accordeon volgens mij na 2 maal oom Albert was plots de accordeon weg. Later kwam ik er achter dat Jan het talent niet had en oom Albert de accordeon mee had genomen, goed voor de accordeon en mooi voor Oom Albert.

1 opmerking:

Bert Conard zei

https://youtu.be/u2GpsrdSzqs